keskiviikko 5. lokakuuta 2011

Onko kamalaa olla kakkonen?

Keväällä törmäsin jossain blogissa luonnetestiin, jonka tein ja, joka sai minut todella katsomaan itseäni uusin silmin. Kysymyksessä on enneagrammi-testi, jossa ihmiset on jaettu selviytymisstrategioidensa perusteella yhdeksään eri tyyppiin seuraavalla tavalla:

Kuva

Olin kyllä kuullut enneagrammista ennenkin, mutta tällä kertaa se jostain syystä 'kolahti' oikein kunnolla. Enneagrammi on hyvin vanha käsite, eikä se liity mihinkään tiettyyn uskontoon tai elämänkatsomusoppiin. Sen avulla on tarkoitus oppia syvällisemmin ymmärtämään ihmisten erilaisuutta ja omasta tyylistä johtuvaa käyttäytymistä sekä parantaa itsetuntemusta. Täytyy sanoa, että minun saamani tulos pitää niin hyvin paikkaansa, että kuvausta lukiessa tuli ihan epätodellinen olo. Vähän kuin joku olisi salaa tarkkaillut juuri minua ja kirjoittanut sitten kuvauksen sen perusteella. Te voitte kaikki halutessanne käydä tekemässä samaisen testin täällä. Se on todella helppo ja nopea tehdä.

Kuva

Minä olen testin mukaan tyyppi numero kaksi, jota kuvataan seuraavilla sanoilla:

auttavainen * ystävällinen * sydämellinen * ihmisläheinen * empaattinen * kannustava * huolehtivainen * välittävä * palveleva * antelias * tunteikas * miellyttäjä * parantaja * hoivaava * rakastava * ymmärtäväinen * lämminhenkinen * tuttavallinen * neuvoja * tunnollinen * uhrautuvainen * toisia varten *

Eikö kuulostakin nopealla lukemisella, että olen ihan huippu tyyppi? ;) Se on muuten enneagrammin yksi sanomista: kaikki yhdeksän tyyppiä ovat keskenään yhtä hyviä erilaisuudesta huolimatta.

Kakkosta kuvaillaan myös näin:
 
Parhaimmillaan: lämminhenkinen, huomaavainen ja avulias
 
Huonoimillaan: tunkeileva, uhrautuva ja manipuloiva 

No, minä en olisi minä, jos en lukisi tuota(kin) kuin "piru raamattua" ja onnistuisi ylläolevista näkemään vain 'huonoimmillaan' kohdan, hih ja huoh... Lisää vettä myllyyn sain Suomen enneagrammiyhdistyksen sivuilta, jossa kakkosista sanotaan näin : 
 
Heidän huomionsa kiinnittyy siihen, mitä muut tarvitsevat. Auttajalle auttaminen on tärkeämpää kuin autettavalle.

Sokea alue ("kuolemansynti"): ylpeys

Kaikille yhdeksälle tyypille on nimetty ns. kuolemansynti, joka on kyseisen tyypin yksilölle itselleen ikään kuin 'sokea piste', jota hänen on hyvin vaikea itsessään tunnistaa. Jossain myös sanottiin, että oman tyypin kuolemansynti tuntuu kaikista synneistä pahimmalta ja noloimmalta. Pitää paikaansa ainakin minun kohdalla. On ehkä maailman hävettävintä olla ylpeä, yök ja kääk! Tässä vielä muutkin "synnit" tyypeittäin:

1. Viha
2. Ylpeys 
3. Petos
4. Kateus
5. Saituus
6. Pelko
7. Ahneus
8. Himo
9. Laiskuus

Enneagrammiluokittelu pohjautuu pitkälti siihen, miten erilaisin perustein ihmiset ovat motivoituneita tekemään asioita. Kakkosen motivaattoreita kuvataan mm. näin:

"Kakkosia motivoi tarve olla rakastettuja ja arvostettuja ja he haluavat ilmaista positiiviset tunteensa muita kohtaan ja saada toisilta tunnustusta."

Kakkonen voisi sanoa esim. näin:

“He tuskin olisivat selvinneet ilman minua.”

Jaa-a, juu- pikkasen taidan olla itseäni täynnä ja kuvitella voivani pelastaa koko maailman. Hyvä minä, hyvä kakkoset! ;D  No ei vaan, ehkä meissä kakkosissa on hyviäkin piirteitä ja jopa ihan vilpitöntä auttamishalua. Jos muuten luit postauksen tarpeestani alkaa neuvomaan ihan tuntemattomia ihmisiä kaduilla ja toreilla, niin ymmärrät varmaan kuinka hyvin kakkosen kuvaus sopii minuun: he(kään) tuskin  olisivat selvinneet ilman minua! ;))

Ennegrammi ei ole kokonaisuudessaan ihan näin yksioikoinen ja simppeli systeemi. Eikä enneagrammin tarkoitus ole "pelkistää" meitä vain ja ainoastaan joksikin numeroksi, jonka voi kuvailla muutamalla sanalla. Enneagrammin tyyppikuvaus kertoo selviytymisstrategioiden ja motiiveiden valossa, minkälaisia olemme. Mutta toki olemme myös paljon muuta ja etenkin kaikki omia, yksilöllisiä itsejämme.

Olen (tietysti) usuttanut monet läheisenikin tekemään testin ja todella oikeaan osuvia tuloksia he ovat saaneet. Ja suureksi riemukseni kaikki eri numerot löytyvät lähipiiristäni; mikä rikkaus onkaan tuntea kaikenlaisia hyviä tyyppejä! Olen lukenut heidän numeroidensa kuvauksia lähes yhtä äimänä kuin omaani. Olen myös huomannut, että ihmisiä ja heidän motiivejaan on oikeasti paljon helpompi ymmärtää enneagrammin kautta. Minulle testin tekeminen sattui jotenkin juuri oikeaan saumaan ja varmaankin sen takia innostuin aiheesta näin kovin. Suosittelen lämpimästi teille kaikille testin tekemistä, vaikka ihan vain huvin vuoksi. Siitä ei varmasti ole mitään haittaa! Ihan huippua on sitten se, jos joku teistäkin innostuu aiheesta oikein tosissaan, ja saa uudenlaisen "työkalun" ihmistuntemuksen kartuttamiseen. Netistä löytyy muitakin nopeita enneagrammi-testejä ja paljon lisätietoa aiheesta.


"Mamma vouhottaa nyt jostain enneagrammista, huoh.. Mikäköhän numero mä oon? "


"Ei välitetä mammasta eikä sen numeroista. Sitäpaitsi sehän sano, että ne on kaikki yhtä hyviä tyyppejä."


"Okei, uskon muuten, paitsi että kakkoset on kyllä aika erikoisia!" "No joo, kieltämättä!!" ;)




Kivaa keskiviikkoa teille kaikille hyville tyypeille ja erityisesti kakkosille! Ü

 


PS. Onko enneagrammi jollekin teistä jo ennestään tuttu?

PPS. Ilahdun tosi paljon, jos viitsit/haluat kertoa testin tuloksen meille muille kommenttiboksissa.


18 kommenttia:

  1. Olen kolmonen, tehokas suorittaja. Eipä tullut yllätyksenä.

    t. Aikku

    VastaaPoista
  2. Olen aikojen kuluessa tehnyt tuon testin useamman kerran. En yhtään muistanut tuloksia ennen kuin kävin kurkkaamassa omia tallennuksiani.
    Alkukesällä olin tyyppi 1/Tarkka laadunvalvoja eli parhaimmillani ihanteellinen, tunnollinen, oikeudenmukainen ja huonoimillani joustamaton, tiukka, kriittinen.
    Tänään tyyppi 4/Luova Individualisti eli parhaimmillani luova, syvällinen, ilmaisuvoimainen ja huonoimmillani loukkaantuva, oikutteleva, ylitunteellinen.
    Eihän ihminen aina samana pysykään, kasvua tapahtuu suuntaan jos toiseenkin.

    VastaaPoista
  3. Smurggh vai snifff ??? Huh mikä testi. Mutta vedin tunteella ja intuitiolla. Ja kas...olen tyyppiä 4 eli luova individualisti. Parhaimmillani syvästi tunteva, aito, ilmaisuvoimainen (harrastan maalausta,piirustusta,käsitöitä ja kirjoittamista),omintakeinen (siis kahjo), dramaattinen (silitäppä vastakarvaan niin kuulet miten leijona karjahtaa) ja tunteellinen.
    Pahimmilläni olen loukkaantuva (mitä helvettiä!!!) oikutteleva (enpäs/joopas/enpäs) ja ylitunteellinen (tääää oooon niiin .....byäääää).

    Kyllä, on totta että kaikin voimin pyrin kasvamaan vielä tässäkin iässä omaksi itsekseni. Ja on sekin totta, vaikka omahyväiseltä kuulostaakin, että olen kekseliäs. Ystävät ovat siitä erinäisten lahjojen muodossa joutuneet kärsimään. Kuten esimerkiksi Sari, joka sai minulta melkein täyteen tehdyn ystäväkirjan. Veljet että sillä ihmisellä olikin ystäviä poliitikoista kaiken karvaisiin julkkiksiin asti. Ja kaikkea muutakin on tullut tehtyä. Mutta tunteella ja hyvällä sydämellä, ei koskaan millään v-mielellä.
    Tykkään ihmisistä...useimmiten, koirista aina.
    Olen joskus ennenkin tehnyt tällaisen testin. siitä on kauan ja huomaa kyllä, että jotain kasvamista on tapahtunut, vaikkakin perusominaisuudet on samoja. Ja ne luonnonlahjat, niitä on sitten joko käytetty tai sitten ne on kuopattu. Olen kyllä sitä mieltä, ettei sellaista saisi itselleen tehdä, että painaa luovat lahjansa ihan vakan alle. Suorastansa synti semmoinen.
    Kivä juttu tämmöinen, ottaa sen sitten tosissaan tai ei. Ja kaikenlaiseen sielunelämään ja yliluonnollisiinkin ilmiöihin kiinnostuneena ja innostuneenä, kallistun sinnepäin, että joku totuus näissäkin on.
    Terveisiä Rillariinalle ja Peppiriinolle, jotka takuusti on huipputyyppejä ilman mitään numerointia. Chakrojen mukaanhan koirat ovat pelkkää sydäntä. Minusta se pitää paikkansa.

    VastaaPoista
  4. Olin tyyppiä 5. Ehkä sieltä jotain ihan pientä perää löytyy kun toimin työelämässä asiantuntijatehtävissä.En myöskään ole kauhean "tiimi-henkinen". Siis tuolla tarkoitan sitä, että inhosin työskentelyä maisemakonttorissa enkä mitenkään nauttinut innostavista teempalavereista.Viimeisessätyöpaikassani maisemakonttori.Niiden rakentaminen tulisi lailla kieltää. Työskentelin siis aikoinani muutamien isojen yritysten pääkirjanpitäjinä ja talouspäälliköinä.
    Tyypin viitonen tulos:)

    älyllinen * perehtynyt * analyyttinen * asiantunteva * pitkäjännitteinen * huomiokykyinen

    * oivaltava * yksityinen * tarkka * looginen * tietopankki * salaperäinen * pohdiskelija *

    keksijä * itseriittoinen * viisas * itseriittoinen * omalaatuinen * luova ajattelija * uraauurtava * etäinen * niukkasanainen * itsenäinen


    Parhaimmillaan: perehtynyt, asiantunteva ja älykäs

    Huonoimmillaan: vetäytyvä, salaperäinen ja ylimielinen


    5-tyyppiä motivoi asioiden syvällinen ymmärtäminen ja uuden oppiminen

    Mutta mutta. En nyt ihan hirmuisesti kuitenkaan luota kyseisiin testeihin..Toki niillä jotain saadaan irti. Testaattiin minua parissakin paikassa ennenkuin minua muutamiin paikkoihin huolittiin:) No nykyään joudun panostamaan päiväni pelkästään mäyräkoiran hyvinvointiin, joten siltä voi kysyä olenko onnistunut:) Luulen, että Ossi ei paljoa piittaa mikä tyyppi olen testien mukaan.Sille riittää sen päivittäinen hyvinvointi:) Terveisin M- Lja Ossi

    VastaaPoista
  5. Oo, mahtavaa, mä rakastan tällaisia juttuja yli kaiken! Tein heti. :D

    Tulos: nro 4. E vielä ehtinyt perehtyä kunnolla, teen sen varmasti illalla kun täällä koittaa hiljaisuus. Nyt liikaa häiriötekijöitä. Tarkasti ottaen kolme. Mutta tiivistelmästä kyllä tunnistin jo itseni.

    Parhaimmillaan: luova, syvällinen ja ilmaisuvoimainen

    Huonoimmillaan: loukkaantuva, oikutteleva, ylitunteellinen.

    Myönnetään. ;)

    Kiitos tästä päivänpiristyksestä. Kuten totesin, mä diggaan näistä jutuista järjettömästi. :D

    VastaaPoista
  6. Tadaa!

    Meidän mami on nro kutonen, uskollinen kyseenalaistaja. Se onkin sellanen varmistajaluonne, joka yrittää ennakoida kaiken. Nytkin varmistelee tossa, ettei me päästä säikyttelemään pojan kavereita kun ne on koulun jälkeen meillä kylässä.

    Pahimmillaan sen luonne on sillon kun se ennakoi jotain ongelmia ja on ihan kuin oottais että taivas putoo sen (tai meidän)niskaan.

    Täytyy vielä tutustuu tarkemmin noihin luonnekuvauksiin...

    t. 3 shelttiä

    VastaaPoista
  7. Olin 9, sopeutuva rauhanrakentaja

    sopuisa * hyväksyvä * rauhallinen * kärsivällinen * ymmärtäväinen * tasapainoinen
    * diplomaattinen * avoin * tyyni * ystävällinen * sovinnollinen * leppoisa * mukautuva * hyväntahtoinen * vaatimaton * lempeä * kiltti * syrjäänvetäytyvä * itsensä unohtava * omasta rauhastaan nauttiva *

    Parhaimmillaan: hyväksyvä, lempeä ja diplomaattinen
    Huonoimmillaan: saamaton, poissaoleva ja itsepäinen
    9-tyyppiä motivoi rauhallinen ilmapiiri ja sopuisa yhteistyö

    VastaaPoista
  8. Koiratäti oli 4. Pikaisesti vilkaistuna aikalailla nappiin meni. Luulen, että Jyskykin oli "vähän 4", tai sitten täysi 10! :D

    VastaaPoista
  9. Olli: teidän blogistakin muuten huomaa, että teillä tehdään paljon ja tehokkaasti. Ihailen aikaansaavia ja kunnianhimoisia ihmisiä tosi paljon. Itse kun olen aika mukavuudenhaluinen (lue: LAISKA!).. ;D

    HooPee: kuule, mulle tuli jostain syystä mieleen, että sinä saattaisit tietää enneagrammin. En tiedä mistä tuo tunne tuli, mutta hauskaa kuulla, että osuin oikeaan. :)

    Enneagrammiin kuulukin juu nuo kasvu- ja stressisuunnat, joiden kautta esim. juuri ykkönen ja nelonen ovat toisiinsa "kytköksissä". Kumman numeron kuvaus sinusta itsestäsi kuvaa sinua parhaiten?

    Maija: hih, sä oot NIIN nelonen, selvä ku pläkki! Mun bestiskin on. Ootte te vaan NIIN luovia ja ilmaisuvoimaisia- kadehdin!

    Ei oo kyllä yhtään omahyväistä sanoa, että on kekseliäs, kun kerran on. ;) Toi ystäväkirja kuulostaa vähintäänkin loistavan hauskalta! Kekseliäiden nelosten kanssa ei ole koskaan tylsää, ihan huippua!

    Mä jotenkin löysin tähän elämän kohtaan hirmuisesti tosta enneagrammista. Mun on oikeasti helpompi ymmärtää läheisiäni, kun olen perehtynyt heidän numeroihinsa. Ei kai toisten ymmärtäminen kai pahaksikaan voi olla?

    Yhdyn sydän-ajatteluun, koirat ovat todellakin pelkkää sydäntä! Sain äskenkin kotiin tullessani NIIN yltiö sydämellisen vastaanoton, että kukaan ihminen ei pystyisi samaan. Sydämellisiä terkkuja myös suloiselle Essille! ♥

    VastaaPoista
  10. Muru hei, mä innostuin tästä niin että postasin samasta aiheesta. Ethän kakkonen pahastu? <3

    VastaaPoista
  11. Marja-Leena: mun mies on myös vitonen, hauskaa. Mieheni myös inhoaa maisemakonttoreita! Hän on tilastotieteilijä, joka haluaa tehdä töitä rauhassa ja yksin. Vitosen muutkin kuvaukset sopivat mieheeni erittäin hyvin.

    Minäkään en ajattele, että enneagrammi, tai vastaavat, voisivat määritellä meitä täysin, mutta ei kai niiden tarkoitus se olekaan. Ajattelen enemmänkin, että erilaisista luokitteluista voi saada osviittaa siihen, miten me erilaiset ihmiset toimimme erilaisissa tilanteissa ja mistä syistä. Olen nimittäin muutenkin kova pohtimaan ihmisten käyttäytymistä ja enneagrammi on yksi "työkalu" erilaisuuden syvällisempään ymmärtämiseen.

    Ja juu, koirille on varmasti ihan sama minkä numeroinen ihminen laittaa kupin kuonon eteen, kunhan kupissa on paljon ja hyvää! ;D

    Ps. Vaikka et enää olekaan työelämässä, niin silti perheellesi, ystäville ja meille blogikamuille Sinä Marja-Leena olet hyvin tärkeä ja pidämme Sinusta juuri sellaisena kuin olet, älykkäänä ja asiantuntevana.

    Nina: mä NIIN tiesin, että tää kolahtais suhun täysillä, hihhihhihhih!!! Ihan parasta!

    Ja tottakai sä oot nelonen. Mun bestiskin on. Sen takia sä oot alusta asti tuntunut jotenkin NIIN tutulta. Selvispä sekin. Muista pistää W tekemään testi asap ja raportoi sitten mulle tuloksista. Meidän A on vitonen ja se pitää kyllä todella paikkaansa, ihan just eikä melkein.

    VastaaPoista
  12. 3 shelttiä: mun siskontyttö (Jimi-chihun mami) on myös kutonen. Teidän mamin pelot ja varmistelut kuulostaa erittäin tutuilta, otan osaa. ;DD

    No ei vaan, kutoset on luotettavia, tunnollisia ja sitoutuneita ja voin sanoa jo tällä vähäisellä "tuntemisella", että teidän mami kuulostaa juuri sellaiselta. Eli GOOD FOR YOU; parempaa kotia ette olisi voineet saada! ♥

    Ellieli: mun isä ja toinen siskoista (joka on luonteeltaan todella samanlainen kuin isä) ovat myös ysejä. Mun mielestä ysit on kuvausten perusteella kaikkein mukavimman tuntuisia tyyppejä. (Ja juu, numerot on vaan numeroita ja keskenään vieläpä yhtä hyviä, mutta ysin luonnekuvaus vaan kuulostaa silti tosi hyvältä mun korvaan, nih! ;))

    Tunnistatko muuten itse itsesi tuosta ysin kuvauksesta?

    Söpöiselle Ellille terkkuja! ♥

    VastaaPoista
  13. Koiratäti: oi, ihana nelonen! Mun bestiskin on nelkku. Ja kyllä Jysky oli tietysti ihan kymppi, mutta ne taiteelliset ja luovat tanssiesitykset yms. kuulostaa myös neloselta. Eli yhteensä 14, näin nopeasti laskettuna. ;D

    Nina: kakkonen ei ole pahastunut vaan otettu. Ihan mahtavaa, että mä sain sutkin mukaan tähän vöyhkään, hih!

    VastaaPoista
  14. Hups, juu unohtu toi oma analyysi:
    kyllä tunnistin itseni, miltei täydellisesti. Varsinkin toi huonoimmillaan kuvaa erittäin hyvin mua; saamaton ja poissaoleva (lue: laiska). Rauhallinen ja sopuisa ilmapiiri sopii mulle, inhoan riitelyä, mutta osaan kyllä itsepäisesti riidelläkin ;)

    VastaaPoista
  15. Ellieli: eiks oo hassua, että tollasella testillä voi saada listan ominaisuuksia, joista tunnistaa itsensä. Mä olin oikeasti ihan äimänä, kun ekaa kertaa luin kakkosen ominaisuudet.

    Ps. Sitten vielä kommentoinnista, josta kysyit sun blogissa. Mä en tiedä tosta URL-osoittella kommentoimisesta, mutta ainakin Google-tiliä käyttäessä mulla on ollut välillä vaikeuksia kommentoida osaan blogeista (mm. omaani..) Apu löytyi mun tapauksessa siitä, että otin ruksin pois "pysy kirjautuneena"-boksista ja kirjaudun joka kerta uudelleen sisään Bloggeriin.

    VastaaPoista
  16. Juu, lähes kaikki ominaisuudet tunnistin itsessäni.

    Niinhän tuossa Google-kirjautumisessa lukeekin: sinua pyydetään kirjautumaan..., mutta mulla ei oo mitään Google-tiliä, eikä tuolla nimi/URL-kommentoinnilla oo tarvinnut mihinkään kirjautua. Yleensä oon 3-4 kertaa joutunut painamaan lähetä-nappia ja sitten siihen ilmaantuu se sanavahvistus ja kun sen on kirjoittanut, niin kommentti vasta lähtee. Nyt sieltä pyyhkiytyy kaikki teksti pois heti kun painan lähetä-nappia ekan kerran. Tuntuu ihmeelliseltä. Voipi kuulua sarjaan Windowsin metkut? Ja tänne sulle kuitenkin pystyn kommentoimaan.

    VastaaPoista
  17. Kakkonen ja ysi :) ei ollut yllätys!
    Kivaa loppuviikkoa teidän laumalle! Ikimetsässä kaikki hyvin.

    VastaaPoista
  18. Ellieli: onpa harmillinen toi kommentointiongelma. Google-tili on kyllä helppo luoda, jos haluat sitä vaihtoehtoa kokeilla. Menet vaan tähän osoitteeseen

    https://accounts.google.com/NewAccount?hl=fi

    ja seuraat ohjeita. Google-tilin avulla pystyy kommentoimaan ainakin kaikkiin bloggerin blogeihin.

    Paloma: toveri kakkonen, hih! Kumman numeron kuvaus sun mielestä muuten kuvaa sua paremmin? Enneagrammin mukaan ihminen osaa itse parhaiten tunnistaa eri numeroiden kuvauksista itsensä. Testejen tarkoitus on antaa siihen osviittaa ja helpottaa valintaa rajaamalla mahdollisten numeroiden määrä pienemmäksi.

    Hyvä kuulla, että teillä ikimetsässä on asiat hyvin. Viettäkää oikein rentouttava viikonloppu! ♥

    VastaaPoista

Kiitos kommentista! Ü